Wskazówki do napisania i podzielenia się swoją historią

From mc2
Jump to navigation Jump to search
This page is a translated version of the page Tips for Writing and Sharing your Personal Story and the translation is 100% complete.
Other languages:
English • ‎polski • ‎română • ‎shqip • ‎srpski (latinica)‎ • ‎čeština • ‎български • ‎македонски • ‎русский • ‎ქართული

Tutaj ściągniesz tę stronę jako plik pdf

WSKAZÓWKI: Jak napisać swoją historię

  • Módl się kiedy przygotowujesz swoją historię. Módl się kiedy ją dokańczasz. Módl się kiedy się nią dzielisz.
  • Przygotuj swoją historię tak, żeby słuchasz zrozumiał JAK Jezus przemienił twoje życie.
  • Unikaj zbyt wielu detali dotyczących twojego grzesznego życia z przeszłości.
  • Kiedy będziesz mówił o tym jak zaufałeś Chrystusowi, powiedz to w taki sposób, żeby równocześnie wyjaśnić też słuchającym jak oni mogą Mu zaufać.
  • Pożyteczne może być użycie pojedynczego wersetu z Pisma św., oczywiście jeśli pasuje i pomaga w zrozumieniu twojego przesłania.
  • Postaraj się mówić codziennym, niekościelnym językiem, kiedy będziesz opowiadał swoją historię. Unikaj religijnych słów, takich jak "Alleluja", "zbawiony", "narodzony na nowo" itp. Te słowa mogą dla nich nic nie znaczyć, albo mieć negatywne znaczenie. Unikaj mówienia kazania, po prostu opowiedz swoją historię.
  • Nie mów negatywnie o innych religiach, kościołach lub organizacjach, szczególnie gdy byłeś w nich przed zaufaniem Jezusowi. Skup się na tym, co Chrystus zrobił w twoim życiu, nie na błędach w które wcześniej wierzyłeś.
  • Zakończ swoje opowiadanie w sposób naturalny. Czasami dobrze jest zakończyć pytając o ich opinię, np.: "Czy kiedykolwiek doświadczyłeś czegoś podobnego w swoim życiu?"

WSKAZÓWKI: Jak opowiedzieć swoją historię

  • Bóg może dać Ci okazję do dzielenia się swoją historią w różnych momentach twojego życia. Bądź wrażliwy na prowadzenie Ducha Świętego.
  • W niektórych sytuacjach dobrze jest zapytać o zgodę na opowiedzenie swojej historii ("Czy mogę opowiedzieć Ci moją historię?"). Dobrze byłoby wiedzieć, że twój znajomy chce ją usłyszeć.
  • Naucz się opowiadać swoją historię w osobisty sposób, jak byś prowadził rozmowę, nie jak kazanie czy przemowę.
  • Kiedy dzielisz się swoją historią również słuchaj. Jeśli ludzie mają pytania, albo nie rozumieją tego, co mówisz, zatrzymaj się i wyjaśnij. To nie powinien być monolog.
  • Opowiadaj w sposób pełen szacunku, nie osądzaj, mów tak, żeby potem móc dalej przyjaźnić się z tą osobą.